L'ESCOLA D'ESCACS DEL BAIX EMPORDÀ I ELS ANTICS ALUMNES
El tema d'avui va dedicat a la promoció del jovent en els escacs.
Des de que tinc 17 anys, he dedicat molta part del meu temps a ensenyar escacs a la mainada. Ara, ja han passat 22 anys, i ha estat el moment de deixar de dedicar-me a la mainada. Han estat 22 anys de veure com passaven nens i nenes cada temporada diferents, i el que he comprovat és que només s'han quedat molt pocs. Primer vaig començar obtenint el títol de Monitor Català d'Escacs, homologat per la Federació Catalana d'Escacs, i només donava classes en el col.legi Gaziel. Poc a poc, s´hi van afegir més, fins el punt d'haver de buscar més monitors que, al final, han heretat aquest seguiment, tot fundant l'anomenada Escola d'Escacs del Baix Empordà. Dita escola sempre ha estat en contacte amb el Consell Esportiu per tal d'organitzar els campionats escolars i altres.
Han passat molts de nens i nenes per aquestes classes, i ara contemplo el fruit d'alguns que s'hi han quedat per sempre i penso: "al menys, ha valgut la pena". De més a més, quan ja es fan gran t'hi fas amic d'ells i vas a fer campionats amb ells. És molt agradable intercanviar comentaris sobre les nostres partides i les experiències que obtenim, i veure que aquells nens ja són homes inclús capaços de guanyar-te. De totes maneres, encara em veuen com un veterà al qual se li pot obtenir molta més informació per a que ells n'aprenguin més.
D'altra banda, sempre, l'escaquista ha estat arrelat a la música que li ha acompanyat en els viatges de competició. En el meu cas, com a tots els de la meva generació, ens ha tocat escoltar rock. Amb això, vull aprofitar que m´ha sorprés que molts dels meus "pupilos", ara ja grandets, segueixen escoltant la mateixa música que nosaltres escoltàvem i, per tant, no ens discutim a l'hora de posar un tema en el cotxe. Dic que m'ha sorprés per que, veient al meu germà, 10 anys menys que jo, que és DJ i escolta això del "House"(veieu la seva web "suc groove club"), al rock li queda poquet...i ja no és el que era, s´ha degradat en format "metal" o grups de poca melodia com "sepultura": on són les velles glòries que tan escoltàvem? (dels anys 50 fins als 90). Menys mal que encara resta jovent que repassa la història del rock, com els meus alumnes d'escacs.
D'aquests nois n'hi ha uns quants que ja em foten guerra i, observo, que són un potencial de grans jugadors. De fet, de vegades, m'enfronto amb jovent desconegut que fins i tot em guanyen -parlo de nens prodigis que tenen ja titulació de Mestrei són molt jovenets.
Una de les coses que he aprés fent classes d'escacs és que s'ha de portar un ordre d'ensenyament i, gradualment, complicar els conceptes a mesura que s'hi van fent com a jugadors (no es pot ensenyar a un novençà com planificar una partida. Primer, es comença per la normativa bàsica, el sistema d'apuntar jugades, com jugar amb rellotge, quatre conceptes de desenvolupament de l'obertura, unes quantes combinacions i els mats elementals. Després, ve la part estratègica, finals de peons i altres finals, aprofundiment de la tàctica i teoria de les obertures). Durant aquests processos, es van plantejant unes avaluacions per a veure si realment el nen o nena ho ha aprés bé. Per exemple, veieu aquestes proves de nivell principiant:
EXAMEN SOBRE CONEIXEMENTS BÀSICS D´ESCACS
Nom: …………………… Cognoms:…………………………….
Edat:………… Col.legi: ………………………………………....
Data d´avui: …………… Puntuació: ………………...........
Preguntes (el valor de cadascuna està en parèntesi):
1. De quin color són les caselles “a8” i “h1”, situades a la dreta dels jugadors? (0,5)
2. Escriu el valor de cada peça: D=......., T=......, A=........, C=......, R=............., P= ........(0,5)
3. Escriu què significa cadascun d’aquests signes: + =...................., 0-0 =.....................,
? =............................., + + =............................., ! =.............................,
0-0-0 =........................., x =......................., a.p. =........................... (0,5)
4. Explica quines són les fases de la partida: ............( 1 )
5. Què hem de fer quan ens fan escac al rei? ............( 1 )
6. Quins són els principis bàsics de l´obertura i quins tipus d´obertura hi ha (explíca-les)?.............( 1,5 )
7. Escriu els 5 motius bàsics en que una partida pot acabar en taules: ........( 1 )
8. Quin són els 4 mats elementals i explica amb poques paraules a quin lloc del tauler es realitzen.
(recorda que un mat elemental és aquell que es fa amb un mínim de peces):........( 1 )
9. Realitza el dictat en sistema algebraic que s´exposarà en el mural i apunta´l darrera el foli. ( 1,5 )
10. En aquests dos murals que posem a la classe hi ha mat en tres jugades i juguen primeres les blanques. Anota-les-jugades-correctes-per-guanyar: ( 1,5 )
2on. CONTROL DE CONEIXEMENTS
1- Escriu els diferents tipus de peons que observes en el tauler.-
2- Què és una columna oberta?-
3- Què és una columna semi oberta?-
4- A quines columnes mirarem de jugar les torres?-
5- Escriu les diferents classes d’obertures.-
6- Com comencen les obertures obertes?, i les
semiobertes?, i les tancades?-
7- Escriu, el nom d’ una de cada classe d´obertura.-
8- Juguen blanques i fan escac mat en dues.- 1- ................ , ................. 2- ...................
9- Juguen blanques i fan escac mat en dues.- 1- ................ , ................. 2- ...................
10- Juguen blanques i fan escac mat en cinc.- 1- ................ , .............. 2- ................ , ..............
3- .................. , ................. 4- .................. , .................... 5- ....................
11- Quina és la millor jugada blanca sobre el mural? Per què?-
12- Blanques juguen i guanyen.- 1- ......... , ........ 2- ......... , ......... 3- ......... , ........ 4- ......... , ........
NOM DE L’ALUMNE : ....................................................................................................................
PUNTS ACONSEGUITS : ......... QUALIFICACIÓ : ...........................................
Normalment, si la classe és en una escola pública, t'exigeix l'AMPA l'assistència i un control de comportament de l'alumne. Per exemple:
EVALUACIÓ DE FI DE CURS
CENTRE D’ENSENYAMENT:..................................................................................
DIA/S DE L’ACTIVITAT:............................................... HORA: de ........ a .........
MONITOR:....................................................................................... DATA:..../..../.....
ALUMNE:................................................................................................... CURS.......
CATEGORIA:.................................... FALTES D’ASSISTÈNCIA:........................
COMPORTAMENT
Interessat Obedient Quiet Impulsiu Insegur Te seguretat
Desinteressat Desobedient Mogut Reflexiu Distret Concentrat
Ordenat Desordenat
CONEIXEMENTS (1)
CONTROL 1:.................. CONTROL 2:.................. CONTROL 3:..................
NOTACIÓ:............ OBERTURES:............ MIG JOC:............ FINALS:............
(1) I= Insuficient. S= Suficient. B= Be. N= Notable. E= Excel·lent.
COMPETICIONS
CAMPIONAT D’AULA:..................................... CLASSIFICACIÓ:......................
“ COMARCAL:............................ “ :.......................
“ TERRITORIAL:........................ “ :......................
“ de CATALUNYA:........................ “ :......................
ALTRES:................................................................ “ :......................
.................................................................................. “ :......................
OBSERVACIONS GENERALS:.................................................................................
De totes maneres, crec que el que ens interessa més és el promocionar als nens i nenes i que en un futur segueixin els escacs, amb l'absència del monitor, tot estudiant llibres, programes informàtics dedicats als escacs i apuntant-se a un Club d'Escacs per estar federat com a jugador professional i competir en campionats tant regionals com internacionals. Seria un plaer per al monitor veure que un dels seus alumnes pugui guanyar-ne algun, també aconseguir un ELO prou alt i, millor encara, arribar a Mestre.
Enrock
0 Comments:
Publica un comentari a l'entrada
<< Home